Opi mokaamaan

Syksyllä 2025 opitaan mokaamaan. Mutta mitä se tarkoittaa taiteessa? Toisin kuin monessa muussa asiassa, taiteessa se tarkoittaa kykyä olla rohkea, utelias ja estoton. Oikea taitelija on autenttisen jäljen jättäjä. Maalarille paras jälki on usein pelotonta ja täynnä ilmaisuvoimaa. Taiteessa improvisoitu ja autenttinen jälki myös kiehtoo ja puhuttelee katsojaa. Sitä ei tekoäly tai muu visuaalinen tekeminen voi koskaan korvata. Se on usein myös merkki ammattitaidosta. Onhan usein kaikista halutuin ja myyvin taide juuri sitä rohkeinta ja pelkistetyintä maalausta. Teos joka puhuu ja on rohkeasti vain oma itsensä. Parhaimmillaan maalaus onkin, ainakin minulle "vain" maalia kankaalla. Hyvä tekijä osaa silloin luottaa omaan maalauksen prosessiinsa olemalla rento ja vahvasti nykyhetkessä. Ja juuri sitä meidän pitää harjoitella!  


                                                                                    Kesäkurssi 2025 Venetsia-rakennuksessa. Kurssi lähti tässäkin improvisoinnista. 
                                                                                                      Kurssin päätteeksi syntyi hienoja eläväisiä maalauksia koirista.  
                                                   

   Vapaa maalauksen jälki syntyy parhaiten kun emme alkuun aseta mitään vaatimuksia itsellemme. 

Opitaan siis mokaamaan!


Jos otamme itsemme liian vakavasti alamme helposti ilmaisemaan itseämme liian varovaisesti. Tuskinpa katsojaa ilahduttaa todeta maalauksen äärellä, "no onpas siinä varovainen maalaus." 


Siinäpä onkin meille ensimmäinen harjoitus. Saada tämä kaikista tärkein instrumenttimme, eli fyysinen keho mukaan tekemiseen ja maalaamiseen. Se onnistuu kun opimme laittamaan "aivot narikkaan" ja varaamme oikeat välineet sekä alamme tekemään spontaania jälkeä ilman itsesensuuria. Samaa kuin lapset tekevät leikkiessään. 


Silloin emme kaunistele ja peittele omaa sisäistä maailmaamme. Oikea taide on rehellistä ja autenttista. Siinä jokaisella on lupa olla oma itsensä. Jokaisella on uniikki tapansa maalata. Ja lupa ilmaista itseään sekä tuoda näkyviksi ne omat itselle tärkeät aiheet, joista haluaa ammentaa. 




Torstain maalausateljé-ryhmän välikritiikki Venetsia-rakennuksessa. Esillä Oili-Elina Jalkasen autenttisia maalauksia.


https://www.lapinlahdentaidekoulu.com/torstain-p%C3%A4iv%C3%A4ryhm%C3%A4


https://www.instagram.com/oilielinajalkanen_art/

 


Opetellaan siis maalaamaan rennosti ja pelotta. Improvisaatiota pidetäänkin usein taiteen korkeimpana muotona. Huomaa, että tämä ensivaikutelman jättämisen taito, ns. primavista jälki tukee myös tarkempaa ja teknisesti vaativampaa maalaamista. Toisin sanoen, olipa maalaamisesi esittävää tai abstraktia, niin hyvä tapa lähteä maalaamaan on aina vapaa uteliaisuutta ja motoriikkaa avaava rohkea luonnosteleva tekeminen. Jopa tarkuudestaan kuulu Leonardo da Vinci lähti aina liikkeelle vapaasta luonnostelusta.


Kysymys kuuluu, miten osaamme olla hetkessä avoimina ja niin, että luovuus pääsee lentoon estotta? Miten vapautua spontaanin jäljen jättämisen pelosta? Miten lumoutua omasta kädenjäljestä ja miten voimme luottaa omaan maalaamiseen sataprosenttisesti?  




Helen Frankenthaler New Yorkin studiossaan 1970-luvulla.



Itselleni isoin oivallus vapaasta maalaamisesta syntyi 90-luvulla opiskeluaikoina, kun löysin Kuvataideakatemian kirjastosta abstraktin expressionismin mestarin Helen Frankenthalerin taidekirjan. Pian sen jälkeen olinkin jo opiskelemassa vapaata ekspressiivistä maalausta U.S.A.n itärannikolla. Opin, että myös kuvakielet, samoin kuin puhutut kielet ovat omanlaisiaan kielioppeineen ja sääntöineen. Maalauksen kuvakieltä voi siis opiskelella ihan samalla tavalla kuin puhuttuakin kieltä. Hienoin kokemus siltä matkalta oli kun pidin loppunäyttelyn kampuksen taidegalleriassa ja eräs koulun opettajista osti suuren maalaukseni kotiinsa paraatipaikalle. Olin siis ilmeisesti oppinut puhumaan ekspressiivistä kuvakieltä uskottavasti! 




Spring is almost here my darling 2025, sekatekniikka 140cm x 136cm, Mikko Bossa 




Maalaus Days Of Wonder sumuvaiheessa työhuoneella 2024, Mikko Bossa 


Maalauksen polkuun kuuluu tärkeänä osana ns. sumuvaihe, jossa tekijä kadottaa alkuperäisen ideansa löytääkseen jotain ainutlaatuista ja uniikkia. Tässä sattumalla on hyvin iso rooli. Ja siksi syksyllä 2025 pidetään aina taiteilijan tärkein seuralainen; sattuma mukana maalaamisessa. Hienoja esimerkkejä tästä spontaanista maalaamisesta meillä on esimerkiksi: Anna Retulainen, Tiina Elina Nurminen ja Rafael Wardi.   




Tiina Elina Nurminen: Utu, 2012, öljy levylle


https://www.galerieforsblom.com/artists/tiina-elina-nurminen




The painter and the child 1969 Picasso


Vastauksia kysymyksiin antaa myös tiede. Ihmisen luovin ikäkausi on tutkitusti kolmesta viiteen ikävuotta. Kehollinen ilmaisuvoima on silloin suoraa ja estotonta. Se on pitkälti samaa pelotonta leikillistä tekemistä, jota me aikuisetkin voimme harjoitella improvisoiden ja kokeilemalla. Picasso totesi myös "kun olin nuori halusin maalata kuin Rafael ja kun olin kypsässä iässä halusin maalata kuin pieni lapsi". Picasso maalasi maalauksen, joissa pieni lapsi istuu maalarin olkapäällä ja pitelee sivellintä kädessään. Picasso tiesi täsmälleen saman minkä tiedekin on todistanut. Mestarillinen taide kumpuaa meidän jokaisen luovimmasta ikäkaudesta. Ja tässä pois oppimisessa aikuismaisesta jäykästä tekemisestä mokaaminen auttaa.
Pablo Picasso famously said, "Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up". This quote highlights his belief that children possess an inherent, uninhibited creativity that is often lost or suppressed as they mature and face societal pressures and expectations. Picasso, a father himself, often incorporated his children and their artwork into his own creative process, demonstrating his fascination with their unique perspective. Picasso's own artistic journey involved a conscious effort to "undo" learned artistic conventions and rediscover the freedom of expression he associated with childhood. He admired how children could render beauty through simple abstractions and uninhibited approaches to art. His famous "Child with Dove" painting, created when he was just 19, reflects this fascination with innocence and hope, using the dove as a symbol of peace and the child as a representation of a new beginning. While not all children are naturally inclined to become artists, Picasso's quote emphasizes the importance of nurturing and preserving that initial spark of creativity that exists in everyone during childhood. He believed that adults could learn from children's fearless and unconstrained approach to artmaking, encouraging them to reconnect with their own inner child and embrace their creative potential. 

Kun löydämme taas yhteyden sisäisen lapsen kanssa, niin oma luovuutemme ja kykymme maalata voimistuu. Hyväksymällä sen, ettei mokia oikeastaan ole edes olemassa taiteessa muualla kuin omassa, usein liian kriittisessä suhtautumisessamme maalaamiseemme. Niinpä voimme alkaa pois oppimaan liian kriittisestä ajattelusta ja alkaa tietoisesti heittäytymään ja mokaamaan. Näin saamme sisäisen kriitikkomme hiljennettyä. Ja kas, näin sisäinen luovin osamme alkaa elpyä ja alamme luottamaan omaan tekemiseemme. Pikkuhiljaa oma taiteellinen tasomme kasvaa ja löydämme kauniin ja luonnollisen yhteyden nautinnolliseen taiteen tekemiseen ja maalaamiseen.


Nähdään toivottavasti syksyn 2025 kursseilla! 


Mikko




Syksyn 2025 kursseilla etsimme ja löydämme sinulle sopivan tavan maalata ja tehdä kuvaa. Voit vaikka kokeilla esittävän ja klassisen maalauksen yhdistelmätekniikoita ja maalata itsesi näköistä nykytaidetta. 


Ilmoittaudu kurssille: https://www.lapinlahdentaidekoulu.com/ilmoittautumiset

Tervetuloa nauttimaan maalaamisesta! 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Päiväkirja 2025

Maalarin mindset / syksy 2024