Maalauksen stepit nykytaiteessa
Kevään aiheena on oman maalauksen stepit nykytaiteessa
Keväällä 2024 Lapinlahden taidekoulun avoin ateljé ryhmässämme sinulla on mahdollisuus oppia oman maalauksesi askelmerkit. Etsimme sinulle sopivan tekemisen sapluunan, jolloin maalauksen jälkesi laadullistuu ja syvenee riittävästi. Ymmärrys työvaiheista, tekniikoista ja persoonallisesta kuvakielestäsi auttaa sinua jäsentämään luovaa tekemistäsi ja kehittämään ainutkertaista kädenjälkeäsi. Kurssilla teemme myös kehollista maalaamista tukevia harjoituksia, joiden avulla saat tuntuman rohkeaan orgaaniseen maalaamiseen, mikä on tutkitusti luovimman osamme, sisäisen 3-5 vuotiaamme välitöntä kykyä tehdä kehollista maalauksen jälkeä. Se on myös sujuvan kuvakielen merkki, kaikkein korkeimmalla maalaamisen tasolla. Taidehan on pohjimmiltaan pyrkimystä välittömään kommunikaatioon yleisön kanssa.
1. Uteliaisuus
Leena Laukkanen torstain maalausateljé - ryhmä 2023
Ensimmäinen steppi maalauksen polullasi on löytää aito kiinnostuksen kohde. Se kaikista houkuttelevin ja kutsuvin aihe mihin huomiosi suuntautuu juuri nyt. Se voi olla joku elämää ravisteleva teema, ajankohtainen aihe, muoto tai väri. Jopa maalaustekniikka. Kysy itseltäsi mikä sinua nyt askarruttaa, kiinnostaa ja innostaa maalarina juuri nyt? Mieleesi saattaa nousta kuvia, näkymiä ja värejä. Käytä mielikuvitustasi! Voit myös käyttää esikuvia muiden taiteilijoiden teoksista. Tutki esikuviasi tarkasti. Mikä tekniikka, tyyli ja värimaailma sinua niissä kiinnostaa? Voit täyttää työ / ateljé tilasi sellaisella estetiikalla mikä sinua inspiroi. Ole herkkä, ennakkoluuloton ja avoin. Ruoki visuaalista puoltasi. Muista, että kyse on visuaalisen kielen oppimisesta. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Käytä suurikokoisia valokuvia ja luonnoksia. Ne ovat sinun karttasi maalauksen polun matkallasi. Nyt olet valmis matkaan.
2. Luonnosteleva tekeminen
Toinen steppi on tuoda kehollinen tekeminen vahvasti mukaan maalaamiseen luonnostelun avulla. Mikä erottaa hyvän konserttipianistin virtuoosista? Hyvä taiteilija tai muusikko osaa tekniikkansa erinomaisesti, mutta virtuoosi osaa päästää irti ja antaa vaan mennä. Kyse lähes kaikessa parhaassa taiteessa on kehon motoriikan harjoittamisesta ja improvisoinnista. Pianisti esimerkissä se tarkoittaa rentoutumis -ja sormiharjoituksia. Katso mestarien teoksia läheltä. Mestari osaa värittää jokaisen yksityiskohdan elävästi ja herkullisesti. Mikään ei ole toisarvoista tai merkityksetöntä. Myös taustat ja neutraalit värit ovat yhtä tärkeitä, koska juuri ne nostavat aiheen ja värit esiin hienolla tavalla. Toiseen vaiheeseen kuuluu myös materiaalien valinta. Joskus se tarkoittaa ennakkoluulotonta kokeilua, konventionaalisen, muodollisen tekemisen tietoista rikkomista. Maalaa rätillä tai lusikalla. Tiputa väriä märälle kankaalle. Tee painokuvia. Hyödynnä sattumaa! Se on paras matkakumppanisi maalauksen polullasi, olipa maalauksesi, esittävää tai abstraktia, klassista tai ekspressiivistä.
3. Fiilistely
Oili Elina Jalkanen torstain maalausateljé - ryhmä 2023
Kolmas vaihe on oman tunneherkkyyden esiin saaminen. Maalauksessa on kyse tunteiden ilmaisusta. Oman ilmaisuvoiman löytämisestä ja vahvistamisesta. Kuuntele omaa fiilistäsi herkällä sisäisellä korvalla. Mitä tunteita joku väri herätti? Mitä muita värejä se kaipaa rinnalleen? Mikä on maalauksen kokonaisuuden kannalta oleellista? Mieti impressionistista ilmaisua jossa aiheena voi olla väri. Kaipaako se vaaleutta vai tummuutta? Mikä on juuri tämän teoksen tunneilmasto? Kertooko se ilosta, kauneudesta, surusta, kaipauksesta vai onko siinä eksistentiaalista uhkaa? Kaikki nämä ovat inhimillisiä tunteita ja kaikkia niitä tarvitaan. Taiteessa mikään tunne ei ole kielletty. Älä siis sensuroi! Tässä kohdassa maalauksen polkua kannattaa luottaa sisäiseen 3 vuotiaaseesi. Tutkimusten mukaan se on ihmisen luovin ikä. Silloin tunneilmaisumme on suoraa ja kursailematonta. Ilmaisuvoimamme on silloin puhtaimmillaan. Joskus tarvitsemme poisoppimista päästäksemme taas takaisin tuohon suoraan spontaaniin suoraan itsemme ilmaisuun. Se voi tarkoittaa irtipäästöharjoituksia liiasta itsekriittisyydestä.
4. Sumuvaihe
Neljäs vaihe maalauksen polullasi on sumu / sfumatovaihe. Se on kaikkeen uuden luomiseen kuuluvan epävarmuuden läpi kulkemista. Ratkaiseva asia mikä sinun tulee maalarina oppia on hyväksyä se, ettet pysty hallitsemaan ihan kaikkea. Uusi syntyy kun erilaiset todellisuudet kohtaavat ja yhdistyvät yllättävillä tavoilla. Siihen voi sisältyä sitä kuuluisaa luomisen tuskaa. Sfumato termi tarkoittaa kirjaimellisesti valohämyä. Se on alunperin Leonardo da Vincin luoma maalaustekniikka, jolla luodaan etäisyys illuusio häivyttämällä (sumraamalla) kauempana olevat asiat epäselviksi ja hämyisiksi. Samalla tavalla sinunkin on maalarina sumutettava sumraus-siveltimellä, sienellä tai rätillä teos riittävän sumuiseksi jotta siihen tulee selkeä sointi. Tässä auttaa se, että teos on riittävän kostea. Sointi tarkoittaa eri alueiden yhteenlaskettua visuaalista kokonaisilmettä. Myös joku kohta on hyvä nostaa esiin ns. fokuspisteeksi. Hyvässä maalauksessa onkin aina yksi selkeä korostettu kohta eli silmämagneetti. Näin huomioit katsojaa antamalla selkeän väylän teoksen katsomiseen.
5. Opit ja kopit
Viides vaihe on teoksen soinnin vahvistaminen. Kun sointi on löytynyt teoksen tekijä antaa teokselle tilaa päästää oma äänensä esille. Tavallaan muutumme maalareina tekijöistä enemmän tarkkailijoiksi ja teoksen tukijoiksi. Emme enää päsmäröi ja tee yllättäviä tekoja ja löytöjä, kuten maalausprosessin alkuvaiheessa, vaan kuuntelemme kyseisen teoksen sointia pyrkien vahvistamaan sitä sopivilla tavoilla. Mikä teoksessa on oleellista? Mikä on fokuspiste? Väri, muoto vai joku muu huomiopiste? Onko teoksen sointi hiljainen vai äänekäs? Kaipaako se rauhoitusta vai korostamista? Mitä voit siinä vahvistaa ja mitä kannattaa häivyttää? Kaipaako se kenties kokonaan jotain uutta elementtiä? Hyvässä maalauksessa on yksi sointi, eikä kaikkea voi saada, joten usein tässä vaiheessa joudumme häivyttämään joitain hyviäkin kohtia, jos kokonaisuus niin vaatii. Muistamme myös tunnekokemuksen tärkeyden. Päämääränä on itsenäinen teos joka puhuu selkeäsi omalla visuaalisella kielellään.
6. Viimeistely
Kuudes vaihe vaatii teoksen katsomista etäämmältä, kuin vierain silmin. Opettajani Juhana Blomstedt sanoi aikoinaan, että kun "teos on valmis on syytä katsoa mitä vielä olisi tehtävissä jotta se olisi parempi tai näyttelykelpoinen". Kannattaa muistaa, että joskus viimeistelyvaihe on kestoltaan yhtä pitkä kuin koko tähänastinen maalauksen polku yhteensä. Tärkeää on olla niin hienovarainen, ettei katsoja huomaa, että teokseen olisi koskettu ollenkaan ensimmäisen Alla prima / ensivaikutelma vaiheen jälkeen. Silloin teos on samanaikaisesti tuore sekä viimeistelty. Tämä vaatii tarkkuutta, erityisesti jos kyse on puhtaasti ekspressiivisestä maalauksesta. Hyvä viimeistely on kuin antaisi hyvät eväät kotoa lähtevälle aikuiseksi kasvaneelle lapselleen. Nyt se varmasti pärjää omillaan missä ikinä kulkeekaan. Näin pääsemme viimeiseen vaiheeseen joka on kaiken ammattimaisemman luovan työn päämäärä, eli taiteen esittäminen yleisölle.
7. Yhteyden löytäminen
Seitsemäs ja viimeinen vaihe maalauksen polullamme on itseämme laajemman todellisuuden tason löytäminen. Outi Heiskanen sanoi minulle aikoinaan, että "oikea taiteilija on noussut kollektiiviselle tasolle". Käytännössä se voi tarkoittaa sitä, että teoksiamme esitetään yleisölle ja ne löytävät oman kohderyhmänsä. Voimme toki tehdä taidetta vain itseämme varten, mutta taiteessa tyydyttävin täyttymys löytyy silloin kun pääsemme vuoropuheluun ympäristömme, ajan ilmiöiden ja taidekentän kanssa. Silloin taiteemme on löytänyt oman äänensä ja puhuu sekä puhuttelee luontevasti ihmisten kanssa omassa taiteen tyylilajissaan. Olemme nousseet vuorelle ja katsomme edessämme avautuvaa laajaa näkymää / valmista maalausta. Maalauksen polku on tullut päätökseen ja nyt kaikki läpikäymämme vaiheet sumuineen ja epävarmuuksineen näkyvät selkeinä matkaan kuuluvina työvaiheina. Nyt ymmärrämme hiukan enemmän itseämme ja elämän mysteeriä. Näinä hetkinä tiedämme miksi haluamme maalata ja miksi kaikki vaiva oli tarpeellista.
Nähdään kursseilla!
Terveisin, Mikko
Maanantai iltaisin kokoontuu maanantain maalausateljé-ryhmä klo 17:00-20:00 Lapinlahdessa Venetsia-rakennuksen toisessa kerroksessa. Ryhmä soveltuu nykymaalauksesta kiinnostuneille maalareille, joilla ei välttämättä ole pidempää maalauksen kokemusta. Kurssilla kehitämme omaa tapaasi maalata nykymaalausta ja tutustumme erilaisiin maalauksen tekniikoihin, tyyleihin, eturivin nykymaalauksen taiteilijoihin sekä teemme ekskursioita kiinnostaviin ajankohtaisin näyttelyihin pääkaupunkiseudulla. Kurssilla saamme esille oman sisäisen taiteilijasi persoonallisen ilmaisuvoiman ja löydämme juuri sinulle sopivan ja toimivan maalaustavan. Koulussa on maalaustelineet. Oppilaat voivat säilyttää maalauksia koulussa lukukauden ajan.
https://www.lapinlahdentaidekoulu.com/maanantain-iltaryhm%C3%A4
Maanantain maalausateljé - ryhmä syksy 2023
Torstain maalausateljé-ryhmä toimii tällä hetkellä etänä, joten oma työtila, ateljé vaaditaan. Ryhmä kokoontuu 11.1.2024 alkaen Venetsia-rakennuksen Pellavahuoneessa, jossa pidetään alku, väli ja loppupalautteet. Ryhmässä etsimme ja löydämme sinulle sopivan tavan maalata ja tehdä kuvaa. Voit vaikka kokeilla esittävän ja klassisen maalauksen yhdistelmätekniikoita ja maalata itsesi näköistä nykytaidetta. Ryhmässä tunnistetaan ongelmia, saadaan palautetta ja keskustellaan avoimesti siitä miten kannattaa jatkaa ja edetä omalla maalaamisen polulla. Tutustumme myös ajankohtaisiin näyttelyihin ja nykymaalauksen tekijöihin ja trendeihin.
https://www.lapinlahdentaidekoulu.com/torstain-p%C3%A4iv%C3%A4ryhm%C3%A4
Torstain maalausateljé - ryhmä syksyn 2023 aloitus
Linkki ilmoittautumisiin:
https://www.lapinlahdentaidekoulu.com/ilmoittautumiset
Huomioithan, että oppilaspaikkoja on rajallisesti ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kommentit
Lähetä kommentti